Has de matricular el teu fill o filla a Educació Infantil?
S’acosta el procés de matriculació per al curs 2025-2026, un moment especialment important per a les famílies, que cerquen les millors opcions per als seus fills i filles.
Des de l’Obra Cultura Balear volem insistir, una vegada més, de la importància del model lingüístic elegit durant l’etapa educativa i la nostra decidida aposta per l’ensenyament en català, que a Mallorca ha estat durant dècades garantia de cohesió social i igualtat d’oportunitats.
Igualment voldríem agrair la professionalitat i el compromís dels docents i dels centres educatius que han fet possible aquest model d’èxit per a milers d’alumnes, independentment de la seva llengua familiar d’origen.
En el cas del primer ensenyament –primera vegada en què l’infant és escolaritzat– aquesta qüestió és especialment rellevant, ja que es tracta d’un moment crucial en l’aprenentatge de la llengua i l’aposta per la llengua catalana és especialment profitosa, a més de tenir clars efectes multiplicadors.
És per això que hem elaborat uns materials per orientar les famílies sobre aquesta qüestió.
A continuació, podeu descarregar els materials amb tota la informació:
Per què triaré català per als meus fills?
L'ensenyament en català és un model d'èxit que durant dècades ha garantit la convivència i la qualitat educativa a les nostres escoles.
L'ensenyament en català garanteix l'aprenentatge sense problemes de les dues llengües oficials. Al revés, no.
Separar els infants per qüestió de llengua implica, a la llarga, una segregació social.
L'ensenyament en català només suma oportunitats. No dificulta el desenvolupament de la llengua materna i, a més, facilita l'aprenentatge de noves llengües. Tot són avantatges.
És el millor moment per aprendre una nova llengua. Ho farà jugant i socialitzant-se i li serà molt fàcil. Aprendre una llengua més endavant resulta molt més difícil.
Els centres escolars es regeixen pels projectes lingüístics que han planificat i aprovat. Només al primer ensenyament les famílies poden triar temporalment una opció lingüística diferent.
Rebre de 6 a 16 hores setmanals en una llengua diferent a la de la resta del grup.
En el moment de la matrícula i només la primera vegada que l’infant s’escolaritza. És a dir, a Educació Infantil o en començar Educació Primària (només si abans no ha estat escolaritzat).
Català o castellà
No. Independentment de la tria personal, a partir de l’Educació Primària s’aplicarà el Projecte Lingüístic de Centre. Això pot implicar majors dificultats per començar el procés de lectoescriptura, si l’aprenentatge de la llengua oral no s’ha consolidat.
No. L’elecció de llengua per part de les famílies només s’aplica al primer ensenyament i només la primera vegada en què es matricula un infant.
La consolidació oral de la llengua catalana de manera funcional i efectiva, independentment de quina sigui la llengua familiar o de la llengua d’origen. Aquesta consolidació oral permet que l’infant estigui en millors condicions per començar el procés de lectoescriptura en català en els nivells posteriors.
No, en cap cas. L’experiència de dècades d’ensenyament en català així ho demostra. El castellà també s’aprèn a l’escola, de manera oral i per escrit. Però, sobretot, el seu major pes social (a casa, al carrer, als mitjans de comunicació…) en garanteix l’aprenentatge en el 100% dels casos.
Garantir la competència plena en les dues llengües oficials en acabar el període d’ensenyament obligatori.
Compensant les diferències lingüístiques inicials i el menor pes social del català. Les primeres etapes escolars són crucials. És el millor moment per aconseguir-ho.
Aquest pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers amb la finalitat de permetre la navegació de l'usuari, el seguiment i anàlisi del seu comportament i la confecció de publicitat a mida. Pots acceptar les cookies amb el botó "Acceptar" rebutjar-les amb el botó "Rebutjar" o configurar-les a través del panell de configuració, en el botó "Veure les preferències.